CAPITOLUL I: Constituirea consiliului local

Art. 1
(1) Participarea consilierilor locali la activitatea autorităţilor administraţiei publice locale are caracter public şi legitim, fiind în acord cu interesele generale ale colectivităţii în care îşi exercită mandatul.
(2) În exercitarea mandatului, consilierii locali se află în serviciul colectivităţii locale şi sunt responsabili în faţa acesteia.
Art. 2
În asigurarea liberului exerciţiu al mandatului lor, consilierii locali îndeplinesc o funcţie de autoritate publică şi sunt ocrotiţi de lege.
Art. 2¹
Consiliile locale sunt compuse din consilieri locali aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, în condiţiile stabilite de legea privind alegerile locale.
Art. 3
(1) Constituirea consiliilor locale se face in termen de 20 zile de la data desfasurarii alegerile,dupa indeplinirea prevederilor art.38 alin.(1) si (11) din Legea nr.334/2006 privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale,cu modificarile si completarile ulterioare.Convocarea consilierilor declarati alesi pentru sedinta de constituire se face de catre prefect.la sedinta de constituire pot participa prefectul sau reprezentantul sau.
 (2) Şedinţa este legal constituita dacă participă cel puţin doua treimi din numarul  consilierilor locali aleşi . În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, şedinţa se va organiza, în aceleaşi condiţii, peste 3 zile, la convocarea prefectului. Dacă nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o nouă convocare de către prefect, peste alte 3 zile, în aceleaşi condiţii.

 (3) În situaţia în care consiliul local nu se poate reuni nici la a treia convocare din cauza absenţei nemotivate a consilierilor locali, prefectul va declara vacante, prin ordin, locurile consilierilor locali aleşi care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări anterioare. În cazul în care locurile declarate vacante, potrivit procedurii de mai sus, nu pot fi ocupate cu supleanţii înscrişi pe listele de candidaţi respective, potrivit legii, se organizează alegeri pentru completare, în termen de 30 de zile.
 (4) Ordinul prefectului prin care se decalara vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacat de cei incauza la instanta de contencios administrative,in termen de 5 zile de la comunicare.Hotararea instantei este definitive si irevocabila.
(5) Absenţa consilierilor locali de la şedinţa de constituire este considerată motivată dacă se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizarea sau a facut imposibila prezenta acestora, a unei deplasari in strainatate in interes de serviciu sau a unor evenimente de forţă majoră .
Art. 4
(1) La şedinţa de constituire legal întrunită poate participa şi primarul care a fost declarat ales, chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizată.
(2) Dacă primarul declarat ales a candidat şi pentru funcţia de consilier şi a obţinut mandatul, dosarul acestuia va fi însoţit de opţiunea scrisă pentru una dintre cele două funcţii.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică numai în cazul în care procedura de validare a mandatului primarului a fost finalizată.
Art. 5
(1) Şedinţa de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul acestuia, care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri, precum şi pe cei 2 asistenţi ai acestuia să preia conducerea lucrărilor şedinţei. Asistenţi ai preşedintelui de vârstă vor fi desemnaţi cei mai tineri consilieri.
(2) După preluarea conducerii şedinţei se ia o pauză, în timpul căreia se constituie grupurile de consilieri, potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali, iar secretarul orasului prezintă preşedintelui de vârstă şi asistenţilor acestuia dosarele consilierilor declaraţi aleşi şi pe cele ale supleanţilor lor, aşa cum acestea au fost primite de la biroul electoral de circumscripţie. Dosarele pot fi însoţite de opţiunile scrise ale consilierilor aleşi care ocupă funcţii incompatibile, potrivit legii, cu calitatea de consilier.
Art. 6
(1) La reluarea lucrărilor consilierii declaraţi aleşi vor alege prin vot deschis, exprimat prin ridicare de mâini, o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri locali. Numărul membrilor comisiei se stabileşte prin vot deschis, la propunerea preşedintelui de vârstă. Comisia este aleasă pe întreaga durată a mandatului.
(2) Desemnarea candidaţilor pentru comisia de validare se face de către consilier,dintre membrii lor. (3) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul deschis al majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţa de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în hotărârea nr. 1.
Art. 7
Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor săi un preşedinte şi un secretar, cu respectarea procedurii de vot prevăzute la art. 6 alin. (3).
Art. 8
(1) După alegerea comisiei de validare preşedintele dispune o nouă pauză, în timpul căreia va fi examinată de către comisie legalitatea alegerii fiecărui consilier, pe baza dosarelor prezentate de preşedintele de vârstă, şi vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor. În acest scop se încheie un proces-verbal al cărui model este prezentat în anexa nr. 1.
(2) Dacă primarul, al cărui mandat a fost validat, a fost ales şi consilier şi optează pentru funcţia de primar sau dacă consilierii care deţin funcţii incompatibile optează în scris pentru renunţarea la funcţia de consilier, va fi examinat, în vederea validării, dosarul supleantului, respectiv supleanţilor de pe aceeaşi listă, în ordinea în care cei în cauză au fost înscrişi pe lista de candidaţi.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusă de comisia de validare numai dacă aceasta a constatat că au fost încălcate condiţiile de eligibilitate stabilite expres prin lege sau dacă alegerea s-a făcut prin fraudă electorală constatată de către biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr. 67/2004.  Invalidarea mandatului se va propune şi în cazurile prevăzute la alin. (2).
(4) La şedinţa de constituire a consiliilor locale, prezenţa consilierilor aleşi este obligatorie, cu excepţia cazurilor în care absenţa este temeinic motivată.
(5) În cazul în care, până la data validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărui listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului respectiv mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant pe listă.
Art. 9
(1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, prin votul deschis al majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţă. Persoana al cărei mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
(2) Rezultatul validării mandatelor se consemnează în hotărârea nr. 2 care se comunică de îndată consilierilor care au absentat motivat.
Art. 10
 (1) Consilierii locali ale căror mandate au fost validate depun în faţa consiliului local următorul jurământ în limba română: “Jur să respect Constituţia şi legile ţării şi să fac, cu bună-credinţă, tot ceea ce stă în puterile şi priceperea mea pentru binele locuitorilor orasului Frasin. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!” (2) Jurământul se depune după următoarea procedură: secretarul orasului va da citire jurământului, după care consilierii validaţi se vor prezenta, în ordine alfabetică, în faţa unei mese special amenajate, pe care se află un exemplar din Constituţie şi Biblia. Consilierul va pune mâna stângă atât pe Constituţie cât şi, dacă este cazul, pe Biblie, va pronunţa cuvântul „jur”, după care va semna jurământul de credinţă, care va fi imprimat pe un formular special.
(3) Jurământul se semnează în două exemplare. Un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se înmânează consilierului.
(4) Consilierii pot depune jurământul fără formula religioasă. În acest caz jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.
 (5) Consilierii care refuză să depună jurământul sunt consideraţi demisionaţi de drept
(5¹) În cazul în care consilierul declarat ales renunţă la mandate înainte de validare sau refuză să depună jurământul, se supune validării mandatul primului supleant înscris pe lista partidului politic, a alianţei politice sau a alianţei electorale respective, dacă până la validarea mandatului partidele şi alianţele politice confirmă în scris apartenenţa la partid. În cazul în care locurile rămase vacante nu pot fi completate cu supleanţi, conform legii, iar numărul de consilieri locali se reduce sub jumătate plus unu, se vor organiza alegeri parţiale pentru completare, în termen de 90 de zile.

(6) Consiliul local se declară legal constituit dacă majoritatea consilierilor locali validaţi au depus jurământul. Constituirea consiliului local se constată prin hotărârea nr. 3, adoptată cu votul majorităţii consilierilor locali validaţi.
CAPITOLUL II: Organizarea consiliului local

SECŢIUNEA 1: Preşedintele de şedinţă

Art. 11
 (1) După declararea ca legal constituit, consiliul local alege dintre membrii săi, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majorităţii consilierilor locali în funcţie, un preşedinte de şedinţă, pe o perioadă de cel mult 3 luni, care va conduce şedinţele consiliului local şi va semna hotărârile adoptate de acesta. (2) După alegerea preşedintelui de şedinţă acesta preia conducerea lucrărilor consiliului.
(3) Rezultatul alegerii preşedintelui de şedinţă se consemnează în hotărârea nr. 4.
(4) Hotărârile nr. 1-4 se semnează de preşedintele de vârstă şi de cei 2 asistenţi ai acestuia şi se contrasemnează de secretar. Aceste hotărâri au caracter constatator. Ele nu produc efecte juridice, neputând forma obiectul unor acţiuni în justiţie.
(5) Consilierul local ales în condiţiile alin. (1) poate fi schimbat din funcţie, la iniţiativa a cel puţin unei treimi din numărul consilierilor locali, prin votul majorităţii consilierilor locali în funcţie.
Art. 12
(1) Preşedintele de şedinţă exercită următoarele atribuţii principale:
a) conduce şedinţele consiliului local;
b) supune votului consilierilor proiectele de hotărâri, asigură numărarea voturilor şi anunţă rezultatul votării, cu precizarea voturilor “pentru”, a voturilor “contra” şi a abţinerilor;
c) semnează hotărârile adoptate de consiliul local, chiar dacă a votat împotriva adoptării acestora, precum şi procesul-verbal;
d) asigură menţinerea ordinii şi respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor;
e) supune votului consilierilor orice problemă care intră în competenţa de soluţionare a consiliului;
f) aplică, dacă este cazul, sancţiunile prevăzute de statutul aleşilor locali sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni.
(2) Preşedintele de şedinţă îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau însărcinări date de consiliul local.
SECŢIUNEA 2: Alegerea viceprimarului
Art. 13
(1) Consiliul local alege din rândul membrilor săi pe viceprimar. Alegerea se face prin vot secret.
(2) Propunerea de candidaţi pentru alegerea viceprimarului se face de către oricare dintre consilieri sau de grupurile de consilieri.
(3) După înregistrarea candidaturilor se ia o pauză în timpul căreia se completează buletinele de vot.
(4) Exercitarea votului se face într-o cabină special amenajată, putându-se folosi, la alegere, una dintre următoarele modalităţi:
a) fiecare consilier primeşte un singur buletin de vot pe care sunt trecute numele tuturor candidaţilor. Intrând în cabină, din lista candidaţilor vor fi barate printr-o linie orizontală numele tuturor candidaţilor pe care consilierul nu doreşte să îi aleagă. Pe buletin va rămâne nebarat numele consilierului sau, după caz, al consilierilor pe care doreşte să îl/să îi aleagă votantul;
b) pe buletinul de vot se scrie cuvântul „DA” în dreptul numelui/numelor celui/celor pe care doreşte să îl/să îi voteze;
c) alte modalităţi, la alegerea consiliului.
(5) Este declarat viceprimar candidatul care a obţinut votul majorităţii consilierilor în funcţie.
Art. 13¹
În situaţia în care nu s-a întrunit majoritatea prevăzută în art. 13, alin. (5), se organizează un al doilea tur de scrutin, în aceeaşi şedinţă, la care vor participa candidaţii situaţi pe primele două locuri. La al doilea tur de scrutin este declarat ales viceprimar consilierul care a obţinut cel mai mare număr de locuri.
Art. 13²
În caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidaţii care se află în această situaţie. Va fi declarat ales candidatul care o obţinut cele mai multe voturi.
Art. 14
În caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidaţii care se află în această situaţie. Va fi declarat ales candidatul care a obţinut cele mai multe voturi.
Art. 15
Alegerea viceprimarului va fi consemnată în hotărârea nr. 5 a consiliului local.
Art.15 1
(1)Hotararea de validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacata de cei interesati la instanta de contencios administrative in termen de 5 zile de la adoptare sau, in cazul celor absenti de la sedinta,de la comunicare.
(2)Instanta de contencios administrative se pronunta in cel mult 15 zile.In acest caz,procedura prealabila nu se mai efectueaza,iar hotarare primei instante este definitive si irevocabila.
Art. 15 2
Pe durata exercitării mandatului, viceprimarul îşi păstrează statutul de consilier local, fără a beneficia de indemnizaţia aferentă acestui statut.
Art. 16
Durata mandatului viceprimarului este egală cu durata mandatului consiliului local. În cazul în care mandatul consiliului local încetează înainte de expirarea duratei normale de 4 ani, încetează de drept şi mandatul viceprimarului, fără vreo altă formalitate.
Art.16 1
Incetarea mandatului de consilier,inainte de expirarea duratei normale,are ca effect incetarea de drept,pe aceeasi data si a mandatului de viceprimar.
Art.16 2 Mandatul de viceprimar poate inceta inainte de termen in urma eliberarii sau revocarii acestuia din functie ,in conditiile Legii administratiei publice locale.

SECŢIUNEA 3: Comisiile de specialitate

Art. 17
(1) După constituire consiliul local stabileşte şi organizează comisii de specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membri, care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către consiliul local, în funcţie de specificul activităţii din fiecare unitate administrativ-teritorială, iar principalele domenii de activitate în care se pot organiza comisii de specialitate sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Art. 17¹
În exercitarea atribuţiilor şi desfăşurarea activităţilor sale, Consiliul Local al orasului Frasin îşi desfăşoară activitatea prin 3 comisii de specialitate. Denumirea şi domeniile de activitate ale comisiilor de specialitate sunt următoarele:

I. Comisia pentru pentru programe de dezvoltare economico-sociala, buget, finante, administrarea domeniului public si privat al orasului, agricultura, gospodarire comunala, protectia mediului si turism avizează proiecte de hotărâre legate de:
1) strategiile privind dezvoltarea economică, socială şi de mediu a orasului;
2) mijloace şi instituţii specifice ale economiei de piaţă, problemele concurenţei şi ale liberei iniţiative;
3) activitatea economică a societăţilor comerciale din subordinea Consiliului Local;
4) bugetul local, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
5) stabilirea şi aprobarea impozitelor şi taxelor, în condiţiile legii;
6) concesionarea sau închirierea de bunuri sau servicii publice de interes local, asocierile cu caracter economic;
7) cooperarea sau asocierea cu alte unităţi administrative-teritoriale din ţară sau din străinătate, precum şi aderarea la asociaţii naţionale şi internaţionale ale autorităţilor administraţiei publice locale, în vederea promovării unor interese comune;
8) cooperarea sau asocierea cu persoane juridice române sau străine, în vederea finanţării şi realizării în comun a unor acţiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local;
9)contractarea şi/sau garantarea împrumuturilor, precum şi contractarea de datorie publică locală prin emisiuni de titluri de valoare în numele orasului, în condiţiile legii;
10) alocarea de fonduri de la bugetul local pentru acţiunile de apărare împotriva inundaţiilor, incendiilor, dezastrelor şi fenomenelor meteorologice periculoase.
11) planuri urbanistice zonale;
12) aprobă planul de amenajare a teritoriului administrativ împreună cu regulamentul de amenajare aferent, planul urbanistic general al localităţii împreună cu regulamentul local de urbanism;
13) realizarea lucrărilor şi luarea măsurilor necesare implementării şi conformării cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare europeană în domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor pentru serviciile oferite cetăţenilor;
14) planuri urbanistice de detaliu;
15) protejarea mediului natural şi construit, a monumentelor istorice şi de arhitectură, respectarea specificului local şi zonal;
16) actualizarea periodică a programului de organizare şi dezvoltare urbanistică;
17) sisteme ecologice şi echilibru ecologic;
18) calitatea aerului, solului, protecţia florei, faunei şi aşezărilor umane, recuperarea zonelor deteriorate;
19) calitatea aerului, solului, protecţia florei, faunei şi aşezărilor umane, recuperarea zonelor deteriorate;
20) tehnologii pentru controlul şi eliminarea emisiilor poluante;
21) înfiinţarea şi organizarea de târguri, pieţe, oboare, locuri şi parcuri de distracţie, baze sportive şi de agrement;
22) construirea, întreţinerea şi modernizarea drumurilor, podurilor precum şi a întregii infrastructuri aparţinând căilor de comunicaţii de interes local.

II. Comisia 2 pentru invatamant, sanatate si familie, munca si protectie sociala, activitati social culturale, culte, protectie copii avizează proiecte de hotărâre legate de:
1.) asigurarea condiţiilor bunei desfăşurări a instituţiilor de învăţământ, sanitare, cultură, precum şi a cadrului de desfăşurare a activităţilor ştiinţifice, colaborarea cu organizaţii şi fundaţii de profil;
2) problemele cultelor religioase;
3) înfiinţarea de instituţii de binefacere sau colaborarea cu cele existente;
4) asistenţa socială (ajutoare materiale, gratuităţi);
5) ocrotirea sănătăţii populaţiei şi asistenţa sanitară, forme de organizare a reţelei sanitare;
6) sprijinirea cercetării ştiinţifice şi a protecţiei proprietăţii intelectuale;
7) sprijinirea instituţiilor de artă şi cultură şi protecţia patrimoniului cultural;
8.) ajutoare materiale pentru persoane defavorizate: bătrâni, persoane handicapate, minori etc.;
9) crearea condiţiilor optime de desfăşurare a activităţii sportive de performanţă;
10) problemele tineretului, colaborarea cu organizaţii non-guvernametale, asociaţii şi fundaţii de profil;
11) protecţia şi dezvoltarea potenţialului turistic;
12) problematica ocupării forţei de muncă;
13) problemele sociale ale familiei, mamei şi copilului, bătrânilor şi handicapaţilor;
14) repartizarea locuinţelor sociale;
15) acordarea titlului de cetăţean de onoare;
16) activitatea presei şi a celorlalte mijloace de informare în masă;
III. Comisia pentru administraţie publică locală, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi libertăţii cetăţenilor avizează proiecte de hotărâre legate de:
1) respectarea drepturilor omului şi ale cetăţeanului, problemele minorităţilor;
2) subvenţionarea preţurilor şi tarifelor unor produse şi servicii destinate populaţiei;
3) probleme demografice;
4) constituirea comisiilor de anchetă;
5) acordarea titlului de cetăţean de onoare;
6) libertatea de conştiinţă şi de exprimare;
7) colaborarea cu organizaţii non-guvernamentale;
8) colaborarea, cooperarea şi înfrăţirea cu localităţi din străinătate;
9) statutul orasului, stema şi regulamentul de funcţionare a Consiliului Local;
10) înfiinţarea de instituţii publice, societăţi comerciale şi servicii publice de interes local; instituirea de norme de organizare şi funcţionare a acestora;
11) numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor serviciilor publice de interes local şi a instituţiilor publice din subordinea sa; aplicarea de sancţiuni disciplinare conducătorilor acestora;
12) privatizarea societăţilor comerciale de interes local;
13) apărarea ordinii publice;
14) atribuirea sau schimbarea de denumiri unor străzi, pieţe sau alte obiective de interes local;
15) organigrama, statul de funcţiuni, numărul de personal şi regulamentul de organizare şi funcţionare al aparatului de specialitate al primarului, al instituţiilor şi serviciilor publice.
Art. 18
(1) Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezenţa majorităţii membrilor şi iau hotărâri cu votul majorităţii membrilor lor.
(2) Comisia poate invita să participe la şedinţele sale specialişti din cadrul aparatului de specialitate al primarului sau din afara acestuia, în special de la unităţile aflate în subordinea consiliului. Au dreptul să participe la şedinţele comisiei şi consilierii care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei.
(3) Şedinţele comisiei de specialitate sunt, de regulă, publice.
(4) Comisia poate invita şi alte persoane care să participe la dezbateri.
(5) Comisia poate hotărî ca unele şedinţe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi să se desfăşoare cu uşile închise.
Art. 19
(1) Numărul locurilor care revine fiecărui grup de consilieri sau consilierilor independenţi în fiecare comisie de specialitate se stabileşte de către consiliul local, în funcţie de ponderea acestora în cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de fiecare grup de consilieri, iar a consilierilor independenţi, de către consiliul local, avându-se în vedere, de regulă, opţiunea acestora, pregătirea lor profesională şi domeniul în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) În funcţie de numărul membrilor consiliului, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază. Indemnizaţia de şedinţă se va achita numai pentru activitatea desfăşurată în comisia de bază.
Art. 20
Fiecare comisie de specialitate îşi alege, prin votul deschis al majorităţii consilierilor ce o compun, câte un preşedinte şi câte un secretar.
Art. 20¹
Preşedintele şi secretarul pot să fie schimbaţi din funcţii, la cererea unei treimi din membrii comisiei, pentru neconvocarea a două şedinţe de comisie consecutive sau absenţa nemotivată de la două şedinţe de comisie consecutive.
Art. 21
(1) Comisiile de specialitate au următoarele atribuţii principale:
a) analizează proiectele de hotărâri ale consiliului local;
b) se pronunţă asupra altor probleme trimise de consiliul local spre avizare;
c) întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri şi asupra problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului local.
(2) Comisiile de specialitate îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau însărcinări date prin hotărâri ale consiliului local, dacă acestea au legătură cu activitatea lor.
Art. 21¹
(1) În repartizarea spre avizare a proiectelor de hotărâre la comisii, secretarul şi primarul vor ţine cont de prerogativele fiecărei comisii potrivit art. 17¹.;
(2) Fiecare comisie are dreptul să avizeze din proprie iniţiativă şi proiectele care nu i-au fost repartizate. 
Art. 22
(1) Preşedintele comisiei de specialitate are următoarele atribuţii principale:
a) asigură reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu consiliul local şi cu celelalte comisii;
b) convoacă şedinţele comisiei;
c) conduce şedinţele comisiei;
d) propune ca la lucrările comisiei să participe şi alte persoane din afara acesteia, dacă apreciază că este necesar;
e) participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce;
f) susţine în şedinţele de consiliu avizele formulate de comisie;
g) anunţă rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretar.
(2) Preşedintele comisiei îndeplineşte orice alte atribuţii referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau stabilite de consiliul local.
Art. 23
(1) Secretarul comisiei îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) efectuează apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a membrilor comisiei;
b) numără voturile şi îl informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri şi asupra rezultatului votării;
c) asigură redactarea avizelor şi proceselor-verbale etc.
(2) Secretarul comisiei îndeplineşte orice alte sarcini prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau însărcinări stabilite de comisie sau de către preşedinte.
Art. 24
(1) Convocarea şedinţelor comisiei se face de către preşedintele acesteia cu cel puţin 3 zile înainte.
(2) Ordinea de zi se aprobă de comisie la propunerea preşedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la şedinţele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absenţă nemotivată la şedinţa comisiei de bază consilierului în cauză nu i se acordă indemnizaţie de şedinţă. Dacă absenţele continuă, fără a fi motivate, preşedintele comisiei poate aplica sancţiunile prevăzute în competenţa sa de Statutul aleşilor locali sau poate propune consiliului aplicarea altor sancţiuni statutare, inclusiv înlocuirea lui din comisie.
Art. 25
Şedinţele comisiilor de specialitate se desfăşoară, de regulă, înaintea şedinţelor consiliului, atunci când ordinea de zi a şedinţei acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâri asupra cărora i se solicită avizul.
Art. 26
(1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei preşedintele acesteia va desemna un consilier care va face în cadrul şedinţei o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de iniţiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe baza amendamentelor şi a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenţi.
(3) Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atât amendamentele şi propunerile acceptate, cât şi cele respinse.
(4) Avizul întocmit potrivit alin. (2) şi (3) se prezintă secretarului orasului, care se va îngriji de multiplicarea şi difuzarea acestuia către consilieri, o dată cu ordinea de zi.
Art. 27
Votul în comisii este, de regulă, deschis. În anumite situaţii comisia poate hotărî ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz şi modalitatea de exprimare a acestuia.
Art. 28
(1) Lucrările şedinţelor comisiei se consemnează, prin grija secretarului acesteia, într-un proces-verbal. După încheierea şedinţei procesul-verbal va fi semnat de către toţi membrii comisiei prezenţi.
(2) Preşedintele poate încuviinţa ca procesele-verbale ale şedinţelor să fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţele ale căror lucrări s-au desfăşurat cu uşile închise.
Art. 29
Dacă în urma dezbaterilor din şedinţa consiliului local se impun modificări de fond în conţinutul proiectului, preşedintele de şedinţă poate hotărî retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit avizul, respectiv raportul.
Art. 30
(1) Consiliul local poate hotărî organizarea unor comisii speciale de analiză şi verificare, la propunerea consilierilor sau a primarului.
(2) Componenţa nominală a comisiilor prevăzute la alin. (1), obiectivele şi tematica activităţii acestora, perioada în care vor lucra şi mandatul lor se stabilesc prin hotărâre a consiliului local.
(3) Comisia de analiză şi verificare va prezenta consiliului local, la termenul stabilit de acesta, raportul întocmit în urma analizelor şi verificărilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de îmbunătăţire a activităţii în domeniul supus analizei sau verificării.
Art. 31
Operaţiunile desfăşurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor de specialitate, numărul şi denumirea acestora, numărul membrilor fiecărei comisii şi modul de stabilire a locurilor ce revin fiecărui grup de consilieri sau consilieri independenţi, precum şi componenţa nominală a acestora se stabilesc prin hotărârea nr. 6 a consiliului local.

SECŢIUNEA 4: Alte dispoziţii

Art. 32
(1) După preluarea conducerii lucrărilor consiliului local de către preşedintele de şedinţă se trece la ceremonia de depunere a jurământului de către primar, dacă procedura de validare a mandatului acestuia a fost finalizată. În acest scop judecătorul sau altă persoană desemnată de preşedintele judecătoriei prezintă în faţa consiliului local hotărârea de validare.
(2) După prezentarea hotărârii de validare primarul va depune jurământul prevăzut la alin. (1) al art. 10, folosindu-se procedura stabilită în acelaşi text.
Art. 33
(1) După depunerea jurământului primarul intră în exerciţiul de drept al mandatului.
(2) Primarul va ocupa în sala de şedinţe un loc distinct.
(3) Dacă la lucrările consiliului local participă prefectul, preşedintele consiliului judeţean sau reprezentanţii acestora, aceştia vor ocupa un loc distinct.
Art. 34
Primarul participă la şedinţele consiliului şi are dreptul să îşi exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi. Punctul de vedere al primarului se consemnează, în mod obligatoriu, în procesul-verbal de şedinţă.
Art. 35
(1) Secretarul orasului participă în mod obligatoriu la şedinţele consiliului. Secretarului îi revin următoarele atribuţii principale privitoare la şedinţele consiliului local:
a) asigură îndeplinirea procedurilor de convocare a consiliului local, la cererea primarului sau a cel puţin unei treimi din numărul consilierilor în funcţie;
b) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat;
c) efectuează apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a consilierilor;
d) numără voturile şi consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă preşedintelui de şedinţă;
e) informează pe preşedintele de şedinţă cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local;
f) asigură întocmirea stenogramei sau a procesului-verbal, pune la dispoziţie consilierilor înaintea fiecărei şedinţe procesul-verbal, respectiv stenograma dactilografiată a şedinţei anterioare, asupra conţinutului cărora solicită acordul consiliului;
g) asigură întocmirea dosarelor de şedinţă, legarea, numerotarea paginilor, semnarea şi ştampilarea acestora;
h) urmăreşte ca la deliberare şi adoptarea unor hotărâri ale consiliului local să nu ia parte consilierii care se încadrează în dispoziţiile art. 47 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001. Îl informează pe preşedintele de şedinţă cu privire la asemenea situaţii şi face cunoscute sancţiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
i) prezintă în faţa consiliului local punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a altor măsuri supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale;
j) contrasemnează, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, hotărârile consiliului local pe care le consideră legale;
k) poate propune primarului înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a şedinţelor ordinare ale consiliului local;
l) acordă membrilor consiliului asistenţă şi sprijin de specialitate în desfăşurarea activităţii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâri sau la definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliu. Asemenea obligaţii revin şi aparatului de specialitate al primarului.

(2) Secretarul îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau însărcinări date de consiliul local privitoare la buna organizare şi desfăşurare a şedinţelor consiliului.
Art. 36
(1) Consilierii se pot constitui în grupuri, în funcţie de partidele sau alianţele politice pe ale căror liste au fost aleşi, dacă sunt în număr de cel puţin 3.
(2) Consilierii care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) pot constitui un grup prin asociere.
(3) Grupul de consilieri este condus de un lider, ales prin votul deschis al majorităţii membrilor grupului.
Art. 37
Prevederile art. 36 alin. (1) se aplică şi consilierilor independenţi.
Art. 38
Consilierii nu pot forma grupuri în numele unor partide care nu au participat la alegeri sau care nu au întrunit numărul de voturi necesar pentru a intra în consiliu cu cel puţin un consilier.
Art. 39
În cazul fuzionării, două sau mai multe partide, care sunt reprezentate în consiliu sau care au deja constituite grupuri, pot forma un grup distinct de consilieri. În cazul unor probleme deosebite se va aloca un anumit timp fiecărui grup de consilieri, în funcţie de mărimea acestuia.

CAPITOLUL III: Funcţionarea consiliului local

SECŢIUNEA 1: Desfăşurarea şedinţelor

Art. 40
(1) Şedinţele consiliului local se desfăşoară legal în prezenţa majorităţii consilierilor locali în funcţie;
(2) Prezenţa consilierilor locali la şedinţă este obligatorie. Cazurile în care absenţa este motivată se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local. Consilierul local care absentează nemotivat de două ori consecutiv este sancţionat, în condiţiile regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului local;
(3) Şedinţele consiliului local sunt conduse de un preşedinte de şedinţă, ales în condiţiile prevăzute la art. 11;
Art. 40¹
(1) Şedinţele consiliului local sunt publice;
(2) Dezbaterile din şedinţele consiliului local, precum şi modul în care şi-a exercitat votul fiecare consilier local se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul orasului;
(3) Preşedintele de şedinţă, împreună cu secretarul orasului îşi asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicităţii celor consemnate;
(4) La începutul fiecărei şedinţe, secretarul supune spre aprobare procesul-verbal al şedinţei anterioare. Consilierii locali au deptul ca, în cadrul şedinţei, să conteste conţinutul procesului-verbal şi să ceară menţionarea exactă a opiniilor exprimate în şedinţa anterioară;
(5) Procesul-verbal şi documentele care au fost dezbătute în şedinţă se depun într-un dosar special al şedinţei respective, care va fi numerotat, semnat şi sigilat de preşedintele de şedinţă şi de secretar, după aprobarea procesului-verbal;
(6) În termen de 3 zile de la terminarea şedinţei, secretarul orasului afişează la sediul primăriei şi, după caz, pe pagina de internet a orasului o copie a procesului-verbal al şedinţei;
Art. 41
(1) Consilierii sunt obligaţi să fie prezenţi la lucrările consiliului şi să îşi înregistreze prezenţa în evidenţa ţinută de secretar.
(2) Consilierul care nu poate lua parte la şedinţă este obligat să aducă la cunoştinţă această situaţie preşedintelui de şedinţă sau secretarului orasului.
Art. 42
(1) Dezbaterea problemelor se face, de regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face iniţiatorul. Apoi se dă cuvântul preşedintelui comisiei de specialitate şi, dacă este cazul, şefului compartimentului care a întocmit raportul.
(1¹) Ordinea de zi a şedinţelor consiliului local cuprinde proiecte de hotărâri, rapoarte ale comisiilor de specialitate, rapoarte sau informări ale conducătorilor unităţilor subordonate sau care se află sub autoritatea consiliului, timpul acordat declaraţiilor politice, întrebărilor, interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se supun dezbaterii consiliului. Ordinea de zi este înscrisă în cuprinsul invitaţiei de şedinţă transmise consilierilor şi se aduce la cunoştinţă locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
(1²) Proiectul ordinii de zi se întocmeşte la propunerea primarului, consilierilor, secretarului, comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetăţenilor.
(1³) Ordinea de zi a şedinţelor se aprobă de consiliul local, la propunerea celui care a cerut întrunirea consiliului. Suplimentarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente, care nu pot fi amânate până la şedinţa următoare, şi numai cu votul majorităţii consilierilor locali prezenţi. Scoaterea unui proiect de pe proiectul ordinii de zi se poate face numai cu acordul iniţiatorului sau dacă acesta nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 42¹;

Art. 42¹
(1) Proiectele de hotărâri înscrise pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local nu pot fi dezbătute dacă nu sunt însoţite de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, care este elaborat în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului, precum şi de raportul comisiei de specialitate a consiliului, cu excepţia cazurilor convocării consiliului local în şedinţă extraordinară sau de îndată;
(2) Dacă rapoartele prevăzute la alin. (1) nu sunt întocmite în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului, acestea se consideră implicit favorabile;
Art. 42²
În cazul neaprobării ordinii de zi, în condiţiile prevăzute la art. 42, alin. (1³), nu se acordă indemnizaţia cuvenită consilierilor locali pentru şedinţa respectivă.
Art. 43
(1) Preşedintele de şedinţă va permite oricând unui consilier să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.
Art. 44
Preşedintele de şedinţă sau reprezentantul oricărui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia consiliului local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului. Discuţiile vor fi sistate dacă propunerea a fost acceptată de majoritatea consilierilor.
Art. 45
Este interzisă proferarea de insulte sau calomnii de către consilierii prezenţi la şedinţă, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.
Art. 46
În cazul în care desfăşurarea lucrărilor este perturbată, preşedintele de şedinţă poate întrerupe dezbaterile. El poate aplica sancţiunile stabilite de Statutul aleşilor locali în competenţa sa ori poate propune consiliului aplicarea de sancţiuni corespunzătoare.
Art. 47
Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale şi pe articole, consilierii putând formula amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului local în ordinea formulării lor. Dacă s-a adoptat un amendament, celelalte se socotesc respinse fără a se mai supune votului.

SECŢIUNEA 2: Elaborarea proiectelor de hotărâri

Art. 48
 (1) Proiectele de hotărâri pot fi propuse de consilieri locali, de primar, viceprimar sau de cetăţeni. Redactarea proiectelor se face de cei care le propun, cu sprijinul secretarului orasului şi al serviciilor din cadrul aparatului de specialitate al primarului;

 (2) Proiectele de hotărâri vor fi însoţite de o expunere de motive şi vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică legislativă. În acest scop secretarul orasului şi personalul de specialitate din aparatul de specialitate al primarului vor acorda sprijin şi asistenţă tehnică de specialitate.
Art. 49
(1) Proiectele de hotărâri se înscriu pe ordinea de zi a şedinţelor prin menţionarea titlului şi a iniţiatorului.
(2) Proiectele de hotărâri se aduc la cunoştinţă consilierilor de îndată, cu indicarea comisiilor cărora le-au fost trimise spre avizare şi cu invitaţia de a formula şi depune amendamente.
(3) Operaţiunile prevăzute la alin. (2) se realizează prin grija secretarului orasului.
Art. 50
 (1) Proiectele de hotărâri şi celelalte materiale se transmit spre dezbatere şi avizare comisiilor de specialitate ale consiliului local, precum şi compartimentelor de resort ale aparatului de specialtate al primarului, în vederea întocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor şi compartimentelor cărora li se trimit materiale spre analiză se face de către primar împreună cu secretarul.
(2) Odată cu transmiterea proiectelor se va preciza şi data de depunere a raportului şi a avizului, avându-se grijă ca raportul să poată fi trimis şi comisiei de specialitate înainte de întocmirea de către aceasta a avizului.
(3) Iniţiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau poate renunţa, în orice moment, la susţinerea lor.
Art. 51
(1) După examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate a consiliului local întocmeşte un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului ori propunerii examinate. Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului orasului, care va dispune măsurile corespunzătoare difuzării lui către primar şi către consilieri, cel mai târziu o dată cu invitaţia pentru şedinţă.
Art. 52
Proiectele de hotărâri şi celelalte propuneri, însoţite de avizul comisiei de specialitate şi de raportul compartimentului de resort din aparatul de specialitate al primarului se înscriu pe ordinea de zi şi se supun dezbaterii şi votului consiliului în prima şedinţă ordinară a acestuia.


SECŢIUNEA 3: Procedura de vot

Art. 53
(1) Votul consilierilor este individual şi poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii sau prin apel nominal.
(3) Consiliul local hotărăşte, la propunerea preşedintelui de şedinţă, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de cazul în care prin lege sau regulament se stabileşte o anumită modalitate.
Art. 54
(1) Votarea prin apel nominal se desfăşoară în modul următor: preşedintele explică obiectul votării şi sensul cuvintelor „pentru” şi „contra”. Secretarul orasului va da citire numelui şi prenumelui fiecărui consilier, în ordinea alfabetică. Consilierul nominalizat se ridică şi pronunţă cuvântul „pentru” sau „contra”, în funcţie de opţiunea sa.
(2) După epuizarea listei votul se repetă prin citirea din nou a numelui consilierilor care au lipsit la primul tur.
Art. 55
(1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi clară şi precisă, fără echivoc şi fără putinţă de interpretări diferite. Pentru exprimarea opţiunii se vor folosi, de regulă, cuvintele „da” sau „nu”.
(3) Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opţiunea clară a consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin. (2).
Art. 56
 (1) Se adoptă cu votul majorităţii consilierilor locali în funcţie următoarele hotărâri ale consiliului local:
a) hotărârile privind bugetul local;
b) hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condiţiile legii;
c) hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe locale;
d) hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare judeţeană, regională, zonală sau transfrontalieră;
e) hotărârile privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a orasului şi amenajarea teritoriului;
f) hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu persoane juridice române sau străine.
(1¹) Hotărârile privind patrimoniul se adoptă cu votul a două treimi din numărul total al consilierilo în funcţie.
(1²) Dacă bugetul local nu poate fi adoptat după două şedinţe consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfăşura pe baza bugetului anului precedent până la adoptarea noului buget, darn u mai târziu de 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I;
(2) Abţinerile se contabilizează la voturile „contra”.
(3) Dacă în sala de şedinţe nu este întrunit cvorumul legal, preşedintele amână votarea până la întrunirea acestuia.
(4) Consiliul local stabileşte ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret. Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane vor fi luate întotdeauna prin vot secret, cu excepţiile prevăzute de lege. 
Art. 57
Consilierii au dreptul să solicite ca în procesul-verbal să se consemneze expres modul în care au votat, secretarul fiind obligat să se conformeze.
Art. 58
Proiectele de hotărâri sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiaşi şedinţe.

CAPITOLUL IV: Întrebări, interpelări, petiţii şi informarea consilierilor locali

Art. 59
(1) Consilierii pot adresa întrebări primarului, viceprimarului şi secretarului orasului, precum şi şefilor compartimentelor din aparatul de specialitate al primarului sau ai organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local.
(2) Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la un fapt necunoscut.
(3) Cei întrebaţi vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a consiliului.
Art. 60
Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia de a răspunde în scris, până la următoarea şedinţă ordinară a consiliului sau, oral, la proxima şedinţă, potrivit solicitării autorului interpelării.
Art. 61
(1) Consilierii pot solicita informaţiile necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, serviciul sau unitatea vizată sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informaţiile pot fi cerute şi comunicate în scris sau oral.
Art. 62
(1) Orice cetăţean are dreptul să se adreseze cu petiţii consiliului local. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate şi soluţionate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizează modul de soluţionare a petiţiilor.

CAPITOLUL V: Dispoziţii privind exercitarea mandatului de consilier

Art. 63
(1) După declararea ca legal constituit a consiliului, consilierilor în funcţie li se eliberează o legitimaţie care atestă calitatea de membru al consiliului, semnată de primar.
(2) Consilierii locali şi primesc un semn distinctiv al calităţii lor de reprezentanţi aleşi ai colectivităţii locale, pe care au dreptul să îl poarte pe întreaga durată a mandatului.
(3) Modelul legitimaţiei de consilier şi cel al semnului distinctiv se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Cheltuielile pentru confecţionarea acestora se suportă din bugetul local. Legitimaţia şi însemnul se pot păstra de către consilierii locali, după încetarea mandatului, cu titlu evocativ.
Art. 63¹
(1) Consiliul local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau catastrofă;
(2) Consiliul local îşi exercită mandatul de la data constituirii până la data declarării ca legal constituit a consiliului nou-ales;
Art. 63²
(1) Consiliul local se întruneşte în şedinţe ordinare, lunar, la convocarea primarului;
(2) Consiliul local se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la cererea primarului sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului;
(3) Convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului orasului, cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziţia consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi;
(4) În caz de forţă majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor orasului sau în alte situaţii stabilite de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local, convocarea consiliului se face de îndată;
(5) În invitaţia la şedinţă se vor preciza data, ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a acesteia;
(6) Ordinea de zi a şedinţei consiliului local se aduce la cunoştinţă locuitorilor orasului prin mass-media sau prin alt mijloc de publicitate;
(7) În toate cazurile convocarea se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
Art. 63³
Aleşii locali au dreptul la iniţiativă în promovarea actelor administrative, individual sau în grup.
Art. 64
(1) Pentru participarea la lucrările consiliului şi ale comisiilor de specialitate, consilierii au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă.
(2) Indemnizaţia de şedinţă pentru membrii consiliului care participă la şedinţele ordinare ale consiliului şi ale comisiilor de specialitate va fi în cuantum de 5% din indemnizaţia lunară a primarului.

 (3) Numărul maxim de şedinţe pentru care se poate acorda indemnizaţia, potrivit alin. (2), este de o şedinţă de consiliu şi 2 şedinţe de comisii de specialitate, pe lună;
(4) Plata indemnizaţiilor stabilite potrivit prevederilor alin. (2)-(3) se efectuează exclusiv din veniturile proprii ale bugetelui local.
(5) Consilierii au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut în exercitarea mandatului, în condiţiile legii.
(6) Consilierul are dreptul, după caz, la diurna de deplasare şi plata cheltuielilor de transport şi de cazare pentru activităţile prilejuite de exercitarea mandatului.
Art. 65
Drepturile băneşti cuvenite aleşilor locali, potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia sau cu alte venituri, în condiţiile legii.
Art. 66
Consilierii care participă la şedinţele de consiliu organizate în mod excepţional în timpul programului de lucru se consideră învoiţi de drept, fără a le fi afectat salariul şi celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, la locul de muncă.
Art. 67
(1) Participarea consilierilor la şedinţele consiliului local şi ale comisiilor de specialitate este obligatorie.
(2) Consilierul nu poate lipsi de la şedinţele consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care face parte, decât în cazul în care a obţinut aprobarea consiliului, respectiv a preşedintelui comisiei, dacă are motive temeinice.
Art. 68
Consilierul local care absentează nemotivat la două şedinţe consecutive va fi sancţionat, potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali.
Art. 69
Consilierii locali  beneficiază de plata cursurilor de pregătire, formare şi perfecţionare profesională organizate de instituţii specializate, în decursul mandatului, conform hotărârii consiliului local. 
Art. 69¹
(1) Aleşii locali au obligaţia de a participa la cel puţin un curs de pregătire în domeniul administraţiei publice locale, în decursul primului an de mandat.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) consilierii locali care au deţinut anterior un alt mandat de consilier local, consilier judeţean, preşedinte al consiliului judeţean, primar sau au exercitat funcţia de prefect, au fost funcţionari publici, au deţinut un mandat de parlamentar sau au studii economice, juridice sau administrative.
(3) Cursurile de pregătire vor fi organizate de instituţiile abilitate de lege.
Art. 70
(1) Dreptul consilierilor locali de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile, serviciile publice, precum şi persoanele juridice de drept privat sunt obligate să asigure informarea corectă a aleşilor locali, potrivit competenţelor ce le revin, asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes local.
Art. 71
(1) Dreptul de asociere este garantat consilierilor locali.
(2) În virtutea mandatului reprezentativ acordat de colectivităţile locale, structurile asociative legal constituite ale aleşilor locali vor fi consultate de către autorităţile administraţiei publice centrale în toate problemele de interes local.
Art. 72
(1) În urma îndeplinirii unor misiuni oficiale, consilierii locali sunt obligaţi să prezinte, la prima şedinţă ordinară de consiliu, un raport privind deplasările efectuate.Termenul maxim de depunere a raportului este de 30 de zile.
(2) În cazul nerespectării prevederilor alin. (1), consilierii locali vor suporta cheltuielile deplasării.
Art. 73
Schimbările survenite în activitatea consilierului, în timpul exercitării mandatului, se aduc la cunoştinţă consiliului local în cel mult 10 zile de la data producerii acestora.
Art. 74
(1) Consilierul local poate demisiona anunţând în scris consiliul. Soluţionarea cererii se va face în condiţiile şi cu procedura stabilite potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali.
(1¹) Calitatea de consilier local încetează la data declarării ca legal constituit a noului consiliu local.
(2) Calitatea de consilier local încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului într-o altă unitate administrativ-teritorială, inclusiv ca urmare a reorganizării acesteia;
d) lipsa nemotivată de la mai mult de 3 şedinţe ordinare consecutive ale consiliului;
e) imposibilitatea exercitării mandatului pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege;
f) condamnarea, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate;
g) punerea sub interdicţie judecătorească;
h) pierderea drepturilor electorale;
h¹) pierderea calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales;
i) deces.
(3) Încetarea de drept a mandatului de consilier se constată de către consiliul local, prin hotărâre, la propunerea primarului sau a oricărui consilier.
 (4) În cazurile prevăzute la alin. (2) lit. c) -e) şi h¹) hotărârea consiliului poate fi atacată de consilier, la instanţa de contencios administrativ, în termen de 10 zile de la comunicare. Instanţa se va pronunţa în termen de cel mult 30 de zile. În acest caz procedura prealabilă nu se mai efectuează, iar hotărârea primei instanţe este definitivă şi irevocabilă.
Art. 75
Consilierii locali pot demisiona, anunţând în scris preşedintele de şedinţă,  care ia act de aceasta. Preşedintele propune consiliului adoptarea unei hotărâri prin care se ia act de demisie şi se declară locul vacant.
Art. 76
(1) Încetarea mandatului de consilier în cazul schimbării domiciliului în altă unitate administrativ-teritorială poate interveni numai după efectuarea în actul de identitate al celui în cauză a menţiunii corespunzătoare, de către organul abilitat potrivit legii.
(2) Prevederile art. 74 alin. (2) lit. e) nu se aplică în cazul în care consilierul a fost însărcinat de către consiliul din care face parte, de către Guvern sau de către Parlament cu exercitarea unei misiuni în ţară sau în străinătate. Pe durata exercitării misiunii încredinţate exercitarea mandatului se suspendă.
(3) Prevederile art. 74 alin. (2) lit. f)-h) devin aplicabile numai după rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii judecătoreşti.
Art. 77
(1) În toate situaţiile de încetare a mandatului înainte de expirarea duratei normale a acestuia, consiliul local adoptă în prima şedinţă ordinară, la propunerea primarului, o hotărâre prin care se ia act de situaţia apărută şi se declară vacant locul consilierului în cauză.
(2) Hotărârea va avea la bază, în toate cazurile, un referat constatator semnat de primar şi de secretarul orasului. Referatul va fi însoţit de actele justificative.
Art. 78
În exercitarea mandatului, consilierii sunt în serviciul colectivităţii, fiind ocrotiţi de lege.
Art. 79
Consilierii locali nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Art. 80
Reţinerea, arestarea sau trimiterea în judecată penală ori contravenţională a consilierilor locali, precum şi faptele săvârşite care au determinat luarea măsurilor se aduc la cunoştinţă atât autorităţii deliberative din care fac parte, cât şi prefectului, în termen de cel mult 24 de ore, de către organele care au dispus măsurile respective.
Art. 81
(1) Pe întreaga durată a mandatului, consilierii locali se consideră în exerciţiul autorităţii publice şi se bucură de protecţia prevăzută de legea penală.
(2) De aceeaşi protecţie juridică beneficiază şi membrii familiei – soţ, soţie şi copii – în cazul în care agresiunea împotriva acestora urmăreşte nemijlocit exercitarea de presiuni asupra consilierului local în legătură cu exercitarea mandatului său.

CAPITOLUL VI: Aparatul permanent al consiliului local

Art. 82
(1) Pentru buna organizare a lucrărilor consiliului local, precum  şi pentru soluţionarea altor aspecte din activitatea sa, acesta poate crea 1 post cu activitate permanentă, pe care vor fi încadrate, prin hotărâre, persoane care au studii superioare, de  regulă juridice sau administrative.
(2) Funcţiile pe care vor fi încadrate persoanele prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a consiliului local, iar selecţionarea acestor persoane se face pe bază de concurs sau examen organizat în condiţiile legii. Comisia de concurs se stabileşte de consiliul local.
Art. 83
Salarizarea persoanelor prevăzute la art. 82 se face potrivit anexei nr. II la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările şi completările ulterioare, iar cheltuielile aferente se suportă din bugetul local.
Art. 84
(1) Apărarea intereselor consiliului local în faţa instanţelor de judecată se face de persoanele angajate potrivit art. 82, dacă acestea au pregătirea profesională corespunzătoare, sau de un apărător ales, în măsura în care asistenţa juridică nu poate fi asigurată altfel. Cheltuielile se suportă din bugetul local.
(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1) împuternicirea se semnează de preşedintele de şedinţă.
Art. 85
(1) Posturile prevăzute la art. 82 nu se includ în numărul maxim de posturi rezultat din aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Personalului angajat potrivit art. 82 nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările ulterioare, acesta urmând a-şi desfăşura activitatea pe bază de contract de muncă.
(3) Persoanele încadrate pe posturile create potrivit art. 82 îşi desfăşoară   activitatea sub coordonarea secretarului orasului şi colaborează cu    acesta la pregătirea şedinţelor consiliului local, asigurarea documentării şi         informării consilierilor, întocmirea şi difuzarea către aceştia a dosarelor de      şedinţă şi a oricăror alte materiale.

CAPITOLUL VII: Măsuri privind transparenţa decizională în activitatea  Consiliului Local al orasului Frasin
Art. 86
 (1)În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de hotărâri cu caracter normativ, Consiliul Local al orasului Frasin, prin personalul abilitat din cadrul aparatului de specialitate al primarului, va publica un anunţ referitor la aceasta în site-ul Primăriei orasului Frasin în mass-media locale si îl va afişa la sediul Primăriei.
(2) Anunţul va fi adus la cunoştinţă publică cu cel puţin 30 de zile înainte de    supunerea spre analiză, avizare şi adoptare Consiliului Local şi va fi însoţit de o notă de fundamentare, un raport şi textul complet al proiectului de hotărâre propus.
(3) Anunţul va cuprinde termenul limită, de cel puţin 10 zile, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul ce urmează a fi supus dezbaterii.
(4) Proiectele de hotărâri cu caracter normativ vor fi transmise tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.
(5) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre cu caracter normativ cu relevanţă asupra mediului de afaceri va fi transmis de către iniţiator secretarului orasului Frasin care îl va comunica persoanelor fizice şi juridice interesate în termenul prevăzut la alin.3
(6) Proiectul de hotărâre se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate, numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate în baza alin.3
.
(7) În situaţia în care o autoritate publică sau o asociaţie legal constituită solicită dezbaterea publică a unui proiect, compartimentul de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului va organiza această dezbatere în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi locului desfăşurării dezbaterii publice.
 (8) În situaţii excepţionale, când se impune adoptarea unor soluţii immediate, proiectele de hotărâri se supun adoptării în procedura prevăzută de art. 50 – 52 din prezentul Regulament şi art.44 – 45 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală.
Art. 87
a) Anunţul privind şedinţa publică va fi afişat la sediul Primăriei orasului Frasin, se va insera în site-ul propriu şi transmite către mass  media cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare;
b) Anunţul va fi adus la cunoştinţa cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris cu privire la proiectul de hotărâre consultat ce urmează a fi supus dezbaterii Consiliului Local;
c) Anunţul va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice, precum şi ordinea de zi;
d) Difuzarea anunţului şi invitarea specială a unor persoane la şedinţa Consiliului Local va fi asigurată de persoana responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă numită prin dispoziţia Primarului orasului Frasin;
Art. 88
1) Preşedintele de şedinţă va oferi invitaţilor şi persoanelor care participă din proprie iniţiativă la dezbateri posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi, stabilind şi durata luărilor de cuvânt.
(2) Punctele de vedere exprimate de persoanele menţionate la alin.1 au caracter consultativ.
(3) Persoanele care asistă la şedinţele publice, invitate sau din proprie iniţiativă, vor respecta Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Local al orasului Frasin. În cazul în care preşedintele de şedinţă constată că o persoană a încălcat Regulamentul, poate dispune avertizarea, şi în ultimă instanţă, evacuarea acesteia din sala de şedinţă.
Art. 89
 (1) Minuta şedinţei publice, incluzând şi votul fiecărui membru cu excepţia cazurilor în care s-a hotarât vot secret, va fi afişată la sediul Primăriei orasului Farsin şi publicată în site-ul propriu, prin grija compartimentului de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului.
 (2) Minuta şedinţei va fi arhivată în dosarul şedinţei respective, iar înregistrarea dezbaterilor poate fi făcută publică, la cerere, în condiţiile Legii nr. 544/2001 privind iberal acces la informaţiile de interes public
Art. 90
(1) Consiliul Local al orasului Frasin, prin grija compartimentului de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului, va întocmi un raport anual privind transparenţa decizională, pâna la data de 1 februarie a anului în curs, pentru anul anterior, pe care îl va face public în site-ul Consiliului local al orasului prin afişare la sediulPrimăriei sau prin prezentarea în şedinţă publică.
 (2) Raportul va cuprinde următoarele elemente:
a) numărul total al recomandărilor primite;
b) numărul total al recomandărilor incluse în conţinutul proiectelor cu caracter normativ şi al hotărârilor adoptate;
c) numărul participanţilor la şedinţele publice;
d) numărul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de hotărâre cu caracter normativ;
e) situaţia cazurilor în care Consiliul Local a fost acţionat în justiţie pentru nersepectarea prevederilor Legii nr. 52/2003;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetăţenii şi asociaţiile legal constituite ale acestora;
g) numărul şedinţelor care nu au fost publice şi motivaţia restricţionării accesului.

CAPITOLUL VIII: Obligaţiile aleşilor locali

Art. 91
Consilierii locali, în calitate de reprezentanţi ai colectivităţii locale, au îndatorirea de a participa, pe durata mandatului, la exercitarea funcţiilor autorităţilor administraţiei publice locale din care fac parte sau pe care le reprezintă, cu bună-credinţă şi fidelitate faţă de ţară şi de colectivitatea care i-a ales.
Art. 92
Consilierii locali sunt obligaţi să respecte Constituţia şi legile ţării, precum şi Regulamentul de funcţionare a consiliului, să se supună regulilor de curtoazie şi disciplină şi să nu folosească în cuvântul lor sau în relaţiile cu cetăţenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase.
Art. 93
Consilierii locali sunt obligaţi să menţioneze expres situaţiile în care interesele lor personale contravin intereselor generale. În cazurile în care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliile locale pot permite participarea la vot a consilierului.
Art. 94
Consilierilocali sunt obligaţi la probitate şi discreţie profesională.
Art. 95
Consilierii locali sunt obligaţi să dea dovadă de cinste şi corectitudine; este interzis consilierului local să ceară, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.
Art. 96
(1) Consilierii locali au obligaţia de a aduce la cunoştinţa cetăţenilor toate faptele şi actele administrative ce interesează colectivitatea locală.
(2) Consilierii locali sunt obligaţi ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puţin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetăţenii, să acorde audienţe şi să prezinte în consiliul local o informare privind problemele ridicate la întâlnirea cu cetăţenii.
(3) Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija secretarului orasului.
Art. 97
Consilierii locali au îndatorirea de a-şi perfecţiona pregătirea în domeniul administraţiei publice locale, urmând cursurile de pregătire, formare şi perfecţionare organizate în acest scop de instituţiile abilitate.
Art. 98
(1) Consilierii locali nu pot lipsi de la lucrările consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care fac parte decât în situaţiile prevăzute în regulamentul de funcţionare.
(2) Nu se consideră absent consilierul care nu participă la lucrări întrucât se află în îndeplinirea unei însărcinări oficiale, precum şi în alte cazuri stabilite prin regulamentul de funcţionare a consiliului.
Art. 99
Consilierii locali nu pot face uz şi nu se pot prevala de această calitate în exercitarea unei activităţi private.

CAPITOLUL IX: Răspunderea aleşilor locali

Art. 100
Consilierii locali răspund, în condiţiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin.
Art. 101
(1) Consilierii răspund în nume propriu pentru activitatea desfăşurată în exercitarea mandatului, precum şi solidar pentru activitatea consiliului din care fac parte şi pentru hotărârile pe care le-au votat.
(2) În procesul-verbal al şedinţei consiliului va fi consemnat rezultatul votului, iar la cererea consilierului se va menţiona în mod expres votul acestuia.
Art. 102
(1) Încălcarea de către consilieri a prevederilor Legii nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului atrage aplicarea următoarelor sancţiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de şedinţă;
e) excluderea temporară de la lucrările consiliului şi ale comisiei de specialitate;
f) retragerea indemnizaţiei de şedinţă pentru 1-2 şedinţe.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se aplică de către preşedintele de şedinţă, iar cele de la alin. (1) lit. e) şi f) de către consiliu, prin hotărâre.
(3) Pentru aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. e), cazul se va transmite comisiei de specialitate care are în obiectul de activitate şi aspectele juridice, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a explicaţiilor furnizate de cel în cauză.
Art. 103
La prima abatere, preşedintele de şedinţă atrage atenţia consilierului în culpă şi îl invită să respecte regulamentul.
Art. 104
(1) Consilierii care nesocotesc avertismentul şi invitaţia preşedintelui şi continuă să se abată de la regulament, precum şi cei care încalcă în mod grav, chiar pentru prima dată, dispoziţiile regulamentului vor fi chemaţi la ordine.
(2) Chemarea la ordine se înscrie în procesul-verbal de şedinţă.
Art. 105
(1) Înainte de a fi chemat la ordine, consilierul este invitat de către preşedinte să îşi retragă sau să explice cuvântul ori expresiile care au generat incidentul şi care ar atrage aplicarea sancţiunii.
(2) Dacă expresia întrebuinţată a fost retrasă ori dacă explicaţiile date sunt apreciate de preşedinte ca satisfăcătoare, sancţiunea nu se mai aplică.
Art. 106
În cazul în care după chemarea la ordine un consilier continuă să se abată de la regulament, preşedintele îi va retrage cuvântul, iar dacă persistă, îl va elimina din sală. Eliminarea din sală echivalează cu absenţa nemotivată de la şedinţă.
Art. 107
(1) În cazul unor abateri grave, săvârşite în mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sancţiunea excluderii temporare a consilierului de la lucrările consiliului şi ale comisiilor de specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilită de comisia de specialitate care are în obiectul de activitate aspecte juridice, în cel mult 10 zile de la sesizare.
Art. 108
Excluderea temporară de la lucrările consiliului şi ale comisiilor de specialitate nu poate depăşi două şedinţe consecutive.
Art. 109
Excluderea de la lucrările consiliului şi ale comisiilor de specialitate are drept consecinţă neacordarea indemnizaţiei de şedinţă pe perioada respectivă.
Art. 110
În caz de opunere, interzicerea participării la şedinţe se execută cu ajutorul forţei publice puse la dispoziţie preşedintelui.
Art. 111
(1) Sancţiunile prevăzute la art. 102 alin. (1) lit. e) şi f) se aplică prin hotărâre adoptată de consiliu cu votul a cel puţin două treimi din numărul consilierilor în funcţie.
(2) Pe perioada aplicării sancţiunii, consilierii în cauză sunt scoşi din cvorumul de lucru.
Art. 112
Pentru menţinerea ordinii în şedinţele comisiilor de specialitate, preşedinţii acestora au aceleaşi drepturi ca şi preşedintele de şedinţă. Aceştia pot aplica sancţiunile prevăzute la art. 102 alin. (1) lit. a)-d).

CAPITOLUL X: Registrul de interese

Art. 113
(1) Consilierii locali sunt obligaţi să îşi facă publice interesele personale printr-o declaraţie pe propria răspundere, depusă în dublu exemplar la secretarul orasului.
(2) Un exemplar al declaraţiei privind interesele personale se păstrează de către secretar într-un dosar special, denumit registru de interese.
Al doilea exemplar al declaraţiei de interese se transmite Instituţiei prefectului, care îl va păstra într-un dosar special, denumit registru general de interese.

Art. 114
locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a consiliului din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru:
a) soţ, soţie, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv;
b) orice persoană fizică sau juridică cu care au o relaţie de angajament, indiferent de natura acestuia;
c) o societate comercială la care deţin calitatea de asociat unic, funcţia de administrator sau de la care obţin venituri;
d) o altă autoritate din care fac parte;
e) orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care fac parte, care a făcut o plată către aceştia sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestora;
f) o asociaţie sau fundaţie din care fac parte.
Art. 115
În declaraţia privind interesele personale, consilierii locali vor specifica:
a) funcţiile deţinute în cadrul societăţilor comerciale, autorităţilor şi instituţiilor publice, asociaţiilor şi fundaţiilor;
b) veniturile obţinute din colaborarea cu orice persoană fizică sau juridică şi natura colaborării respective;
c) participarea la capitalul societăţilor comerciale, dacă aceasta depăşeşte 5% din capitalul societăţii;
d) participarea la capitalul societăţilor comerciale, dacă aceasta nu depăşeşte 5% din capitalul societăţii, dar depăşeşte valoarea de 100.000.000 lei;
e) asociaţiile şi fundaţiile ai căror membri sunt;
f) bunurile imobile deţinute în proprietate sau în concesiune;
g) funcţiile deţinute în cadrul societăţilor comerciale, autorităţilor sau instituţiilor publice de către soţ/soţie;
h) bunurile imobile deţinute în proprietate sau în concesiune de către soţ/soţie şi copii minori;
i) lista proprietăţilor deţinute pe raza unităţii administrativ-teritoriale din ale căror autorităţi ale administraţiei publice locale fac parte;
j) cadourile şi orice beneficii materiale sau avantaje făcute de orice persoană fizică ori juridică, legate sau decurgând din funcţia deţinută în cadrul autorităţii administraţiei publice locale; orice cadou sau donaţie primită de aleşii locali într-o ocazie publică sau festivă devin proprietatea acelei instituţii ori autorităţi;
k) orice alte interese, stabilite prin hotărâre a consiliului local.

Art. 116
(1) Consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii.
(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), consilierii locali sunt obligaţi să anunţe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivă.
(3) Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei.
Art. 117
Registrul de interese are caracter public, putând fi consultat de către orice persoană, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 544/2001 privind liberal acces la informaţiile de interes public.
Art. 118
Declaraţia privind interesele personale se depune în termen de 15 zile de la data declarării consiliului ca legal constituit.
Art. 119
(1) Consilierii locali au obligaţia să reactualizeze declaraţia privind interesele personale la începutul fiecărui an, dar nu mai târziu de 1 februarie, dacă au intervenit modificări semnificative faţă de declaraţia anterioară.
 (2) Secretarul orasului va transmite Instituţiei prefectului, până la data de 1 martie a fiecărui an, un exemplar al declaraţiilor reactualizate.
Art. 120
Hotărârile adoptate cu nerespectarea dispoziţiilor art. 116 sunt nule de drept, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Legea nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 121
(1) Nerespectarea declaraţiei privind interesele personale în termenul prevăzut la art. 118 atrage suspendarea de drept a mandatului, până la depunerea declaraţiei.
(2) Refuzul depunerii declaraţiei privind interesele personale atrage încetarea de drept a mandatului.
(3) Suspendarea sau încetarea mandatului se constată prin hotărâre a consiliului local.
Art. 122
Cadourile şi orice beneficii materiale nedeclarate potrivit prevederilor art. 115 lit. j) sunt supuse confiscării.
Art. 123
Fapta consilierilor locali de a face declaraţii privind interesele personale, care nu corespund adevărului, constituie infracţiunea de fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit Codului penal.

CAPITOLUL XI: Dispoziţii finale
Art. 124
Prevederile art. 15¹ privind păstrarea de către viceprimar a statutului de consilier local şi ale art. 48 alin. (1) privind iniţierea proiectelor de hotărâri de către viceprimar se aplică după alegerile autorităţilor administraţiei publice locale din anul 2008

Art. 125
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.

ANEXA Nr. 1:
CONSILIUL LOCAL AL ORASULUI FRASIN
PROCES-VERBAL încheiat astăzi,………, în prima şedinţă a comisiei de validare a Consiliului Local al orasului Frasin.
Astăzi ……….. comisia de validare aleasă de Consiliul Local al orasului Frasin, în şedinţa de constituire din data de ……… a examinat, în conformitate cu prevederile art. 32 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare, legalitatea alegerii consilierilor. Comisia constată că au fost/nu au fost respectate dispoziţiile legale şi că nu sunt/sunt cazuri de incompatibilitate, fapt pentru care a hotărât să propună validarea tuturor/unui număr de ……… consilieri, conform tabelului anexat.
Drept care am încheiat prezentul proces-verbal

Preşedinte                                                                                                Secretar oras,

ANEXA Nr. 2
DOMENIILE DE ACTIVITATE în care se pot organiza comisii de specialitate

1. Agricultură
2. Activităţi economico-financiare
3. Activităţi social-culturale, culte
4. Învăţământ, sănătate şi familie
5. Amenajarea teritoriului şi urbanism
6. Muncă şi protecţie socială
7. Protecţie copii, tineret şi sport
8. Protecţie mediu şi turism
9. Juridică şi de disciplină
10.Validare

NOTĂ:
În funcţie de specificul activităţii şi de numărul consilierilor, consiliul poate hotărî să se organizeze comisii de specialitate şi în alte domenii de activitate sau o comisie să aibă în obiectul de activitate două sau mai multe domenii.