Sesizarea pentru deschiderea procedurii succesorale ( Anexa 24 – Ordin 1528/2006) este documentul administrativ necesar în procedura dezbaterii succesorale care se desfășoară exclusiv în fața notarului public competent sau a instanței judecătorești în a cărei rază teritorială a avut ultimul domiciliu defunctul și se eliberează o singură dată la cererea moștenitorilor ( succesibililor ) prezumtivi ai defunctului.
Persoana îndreptățită să solicite la cerere eliberarea Anexei 24 – Sesizare pentru deschiderea procedurii succesorale este persoana care face dovada scrisă că are vocație succesorală (este una din prezumtivii moștenitori legali sau testamentarii). Anexa 24 poate fi eliberată la cerere și altei persoane împuternicită prin procură specială/avocațială, în cazul în care persoana îndreptățită nu se poate prezenta personal. Pentru eliberarea Anexei 24 este necesar a fi completată Cererea tip (Anexa 23 – Ordin 1528/2006) care se obține fie de la Compartimentul Stare Civilă sau se poate descărca de pe pagina de internet a primăriei.
De asemenea, din oficiu, persoana împuternicită din cadrul primăriei va comunica Camerei notarilor publici Suceava – Sesizarea pentru deschiderea procedurii succesorale pentru defunctul care a avut ultimul domiciliu pe raza orașului Frasin astfel:
a) în termen de 30 de zile de la data decesului unei persoane, în situația în care decesul a survenit în localitatea de domiciliu;
b) la data luării la cunoştinţă, în situaţia în care decesul a survenit pe raza altei unităţi administrativ-teritoriale;
c) la data primirii sesizării de la oficiul teritorial, în a cărei rază de competenţă teritorială se află imobilele defuncţilor înscrişi în cărţi funciare înfiinţate ca urmare a finalizării înregistrării sistematice.
Anexa 24 nu atestă calitatea de moștenitor și nici dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile sau imobile deținute de defunct.
Acte necesare la Compartimentul Stare Civilă în vederea eliberării Anexei 24:
- Cerere tip Anexa 23 – AICI, completată cu datele înscrise în baza de date Impozite și taxe locale și Registru agricol
- Actul de identitate al persoanei îndreptățite să solicite eliberarea Anexei 24
- Procură specială/avocațială, dacă este cazul
Cu caracter orientativ
Acte necesare la Notariat în vederea dezbaterii succesiunii:
1. Anexa 24 eliberată de Compartimentul stare civilă
2. Certificat de deces pentru persoana decedată după care se face succesiunea;
3. Certificat de atestare fiscală eliberat de Primăria orașului Frasin pe numele defunctului la solicitarea notarului public;
4. Adeverință eliberată de Registru agricol din cadrul Primăriei orașului Frasin
5. Certificat de naștere și de căsătorie pentru soțul supraviețuitor Certificat de naştere și de căsătorie pentru soţia supravieţuitoare/soţul supravieţuitor, sau sentinţa judecătorească prin care s-a pronunţat desfacerea căsătoriei (divorţul) în cazul în care aceştia se recăsătoresc;
6. Certificat de naștere și de căsătorie ( în cazul schimbării numelui ) pentru moștenitori;
7. Actul de identitate pentru toți moștenitorii;
8. Extras Carte Funciară eliberat în luna care se depune cererea, în situația în care obiectul moștenirii se referă la un imobil de natură construcție și/sau teren;
9. Titlul de proprietate în situația în care obiectul succesiunii se referă la un teren atribuit potrivit legilor fondului funciar;
10. Orice alte acte care dovedesc proprietatea asupra bunurilor deținute de persoana decedată după care urmează a se dezbate succesiunea (contract de vânzare –cumpărare/construire, proces verbal de predare – primire a locuinței; contract de împrumut și adeverință de achitare integral, carte de identitate și talon auto, certificat de acționar, testament etc).